>>>~ انعکاس آب ~<<<

! هنوز هم نمی دانم هر سال که می گذرد یک سال به عمرم اضافه می شود یا یک سال از عمرم کم می شود

>>>~ انعکاس آب ~<<<

! هنوز هم نمی دانم هر سال که می گذرد یک سال به عمرم اضافه می شود یا یک سال از عمرم کم می شود

چیپس

ماجرای جالب اختراع چیپس

چیپس در آمریکا متولد شد. اما پدری داشت به نام سیب‌زمینی سرخ شده که اولین بار در اواخر قرن ١٨ به وسیله شخصی به نام "توماس جفرسون" در آمریکا معرفی شد.
در اوایل قرن ١٩، سیب‌زمینی سرخ شده به تدریج محبوبیت پیدا کرد تا جایی که وارد فهرست غذایی رستوران‌ها شد.
یکی از شب‌های زمستان سال ١٨٥٣ در رستوران "دریاچه ماه" در ساراتوگای ایالت نیویورک شخصی همراه شام، سیب‌زمینی سرخ شده سفارش داد. پس از دریافت غذا این شخص که ظاهرا "کوریلیوس وندربیلت" نام داشت، با اعتراض به این که سیب‌زمینی‌ها خوب سرخ نشده‌اند و چندان ترد نیستند آنها را به آشپزخانه پس فرستاد.
"جورج کرام"، سرآشپز رستوران که از این انتقاد حسابی عصبانی شده بود برای تمسخر، سیب‌زمینی‌ها را به نازکی کاغذ برید، به شدت به آنها نمک زد و دوباره سرخشان کرد و محصول را به این خیال که غیرقابل خوردن است سر میز "وندربیلت" برد؛ اما دست‌پخت "کرام" به جای یک غذای بی‌مصرف، یک شاهکار از آب درآمد و به همین راحتی چیپس اختراع شد.
صاحب رستوران "دریاچه ماه" به زودی این خوراکی را وارد فهرست غذای خود کرد. چندی بعد "کرام" برای خود رستورانی باز کرد که سیب‌زمینی نازک سرخ‌ شده را به شهرت رساند. "کرام" اسم این اختراع را به یاد رستوران اول "چیپس ساراتوگا" گذاشت. (چیپس Chips جمع Chip به معنی ورقه و لایه نازک است). به این ترتیب نام چیپس به طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به زودی رستوران‌های دیگر نیز شروع به عرضه آن کردند.
اما این "ویلیام تاپندون" از اهالی اوهایو بود که برای اولین بار چیپس سیب‌زمینی را از رستوران به مغازه‌های خواربار فروشی برد. در سال ١٨٩٥ او فروش چیپس را به خواربار فروشی‌های محل شروع کرد و وقتی کارش گرفت، طویله‌اش را به اولین کارخانه چیپس سیب‌زمینی دنیا تبدیل کرد. کم‌کم مصرف چیپس آنقدر زیاد شد که در اولین سال‌های قرن بیستم چند شرکت و کارخانه بزرگ برای تولید انبوه آن بنا کردند.
امروزه چیپس سیب‌زمینی در شکل‌ها، مزه‌ها و مارک‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که بعضی از آنها به جای ورقه‌های سیب‌زمینی از قطعه‌های ریز به هم پیوسته آن استفاده می‌کنند.
راستی فکر می‌کنید اگر در آن شب سرد، "کورپلیوس وندربیلت" مشکل‌پسند، هوس سیب‌زمینی سرخ کرده نمی‌کرد، یا "جورج کرام" آشپز انتقادپذیری نبود، جهان چند سال دیگر در انتظار چیپس باقی می‌ماند؟!

نظرات 10 + ارسال نظر
درنا 25 بهمن 1388 ساعت 22:49 http://jengiran.persianblog.ir

سلام خانم خانما خوبی عزیزم؟
خیلی وقت بود که اینجا نیومده بودم یادمه کمرتون درد می کرد خدا رو شکر انگار حالتون بهتر شده که این همه مطلب گذاشتین خدا رو صد هزار مرتبه شکر.
مطالبتون عالی عین همیشه کلی چیز یاد گرفتم بخصوص اون شیره که خیلی برام جالب بود و این نوشته اخرتون درباره چیپس هم جالب بود.
هر جا هستی خوش و خرم باشین
به ما هم سر بزنین خوشحالم می کنین
التماس دعا یاعلی

علی 26 بهمن 1388 ساعت 13:08 http://sahargaheomid.blogsky.com

داستان جالبی بود خیلی از اتفاقات بزرگ از یه حادثه کوچیک آغاز شده.

احسان 27 بهمن 1388 ساعت 19:17 http://ehsun.blogsky.com

salam.khubi?khaste nabashi.mamnoon ke comment gozashti baram.dar morede sheri ke tu adat neveshtam nemidunam shaeresh kie va dar morede shere ehsun ham hamchenin.male khodam nabudan.webloget ghashange.ba axe un made shire ke gozashti baram khatere shod.khosh bashi

مریم 29 بهمن 1388 ساعت 10:18 http://www.carolinn.persianblog.ir/

سلام عزیر . بخورمت نمکی با این اختراع چیپس من.روز دوستی مبارک

با سلام . مطالب جالبی .ممنون . ما تا آخر اسفند نمایش افسانه زمینی به کارگردانی خانم طالبی رو در تا لار سنگلج به روی صحنه بردیم . دوست داشتین تشریف بیارین . همه روزه تا ۲۶ اسفند به جز شنبه ها ساعت ۷:۳۰ بعداز ظهر اجرا میرویم
خوشحال می شویم . ببینیمتون. جهت هماهنگی بلیط میهمان بابنده تماس بگیرین
۰۹۱۲۲۴۶۶۶۴۶ مهدی قاهری

خیلی دوست دارم بیام.اگه وقتم اجازه بده حتما..

سعیدم 2 اسفند 1388 ساعت 03:26 http://pashimon.blogsky.com/

سلام من سعیدم خوبی من یونانم

مرسی .منم ایرانم.

درود
کجایی بیا منتظرتم

مازیار 6 اسفند 1388 ساعت 00:46 http://sarayebishehsar.blogsky.com

با سلام
این مطلبتون قشنگ بود
ولی قشنگتر از اون مطلب زیریش بود
مطلب قشنگترم بود که زیر اون مطالب بود
ولی قشنگتر از همه اونا اینه یه سر به بلاگ منم بزنینو با نظرایه قشنگتون دل منو شاد کنین
ممنوم
ولی جدی هم از دستانه خانوم شیره لذت بردم هم از اون مطلی شما دیونه هستید
داستانه چیپسم جالب بود
بدرود

حکایه 9 اسفند 1388 ساعت 11:22 http://hekayeh.blogfa.com

جز ما حتی چیپس هم تاریخ درست درمان داره!!!

mohammad 15 اسفند 1388 ساعت 16:01 http://zendegibazi.blogsky.com/

سلام دوست من وب بسیار زیبایی داری
یه خواهشی ازت دارم بهترین دوستم صالح تصادف
کرده ضربه مغزی شده احتمال زنده بودنش 5% ده براش دعا کن و به دوستات بگو براش دعا کنند ...
ممنون از لطفه بی پایانت دوست گلم راستی یه خواهشه دیگه ازت دارم اگه ممکن شما هم پست منو بزاری تو وبلاگ زیبا و قشنگتون که تمام بچها ببینند و براش دعا کنند وبه دوستای گلت بگو پست منو تو بلاگ قشنگشون بزارن انشاالاه دعای تمام دوستان خوبم مستجاب بشه و صالح عزیزمون هرچی زودتر سلامتیشو بدست بیاره منتظره این همیاریه بزرگ همتون هستم ممنونم از لطف همتون این پست بزارن {براش دعا کنین} یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد