>>>~ انعکاس آب ~<<<

! هنوز هم نمی دانم هر سال که می گذرد یک سال به عمرم اضافه می شود یا یک سال از عمرم کم می شود

>>>~ انعکاس آب ~<<<

! هنوز هم نمی دانم هر سال که می گذرد یک سال به عمرم اضافه می شود یا یک سال از عمرم کم می شود

شب یلدا

هرچند چند روزی تا شب یلدا مانده است اما یک چنین آیین های پرمعنا و پرخاطره ای لیاقت آن را دارد که پیشا پیش موضوع یک پست قرار بگیرد: 

      

ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده های اهریمنی می پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های  دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه بازیافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیکی بر بدی و روشنایی بر تاریکی و داد بر ستم را گرامی می داشتند.
شب یلدا نیز یکی از این موارد است. در دوران کهن، شب مظهر تاریکی و تباهی و وحشت بوده و اغلب سعی می کردند که شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پلیدی و تباهی در آن راه نیابد. شب یلدا طولانی ترین شب ها است. یعنی تسلط تاریکی بر زمین از تسلط نور خورشید و روشنایی می کاهد. و چون فردای این شب روشنایی بر ظلمت غالب و روز طولانی می شود، ایرانیان تولد دوباره خورشید را که مظهر روشنایی است جشن می گیرند.     
در ایران کهن هر یک از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، که نام فرشتگان است. نام دوازده ماه سال نیز در میان آنهاست. در هر ماه روزی را که نام روز با نام ماه یکی باشد، جشن می گرفتند .
دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن، وجود داشت. نخستین روز دی ماه و روزهای هشتم، پانزدهم و بیست و سوم، سه روزی که نام ماه و نام روز یکی بود. و در این سی روز ماه، سه روز آن «دی» نام دارد و هر سه روز را در گذشته جشن می گرفتند. امروز از این چهار جشن تنها شب نخستین روز دی ماه، یا شب یلدا را جشن می گیرند، یعنی آخرین شب پاییز، نخستین شب زمستان، پایان قوس، آغاز جدی و درازترین شب سال.  
یلدا از نظر معنی معادل با کلمه نوئل از ریشه ناتالیس رومی به معنی تولد است و نوئل از ریشه یلدا است .
واژه یلدا سریانی و به معنی ولادت است . ولادت خورشید ( مهر و میترا )  و رومیان آن را ( ناتالیس انویکتوس ) یعنی روز ( تولد مهر شکست ناپذیر   ) نامند .
 
 

آیا میدانید حکایت درخت کریسمس و ستاره بالای آن چیست؟ 

از منابع رومی می دانیم که پیران و پاکان در این شب به  تپه ای رفته ، با لباس نو و مراسمی از آسمان می خواستند که آن «رهبربزرگ» را برای رستگاری آدمیان گسیل دارد و باور داشتند که نشانه زایش آن ناجی ، ستاره ایست که بالای کوهی – به نام کوه فیروزی- که دارای درخت بسیار زیبایی بوده است، پدیدار خواهد شد.
ظاهرا پس از مسیحی شدن رومیان، سیصد سال بعد از تولد عیسی مسیح، کلیسا جشن تولد مهر را به عنوان زادروز عیسی پذیرفت، زیرا، موقع تولد او دقیقا معلوم نبود. ازین روست که تا امروز بابانوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر می شود و درخت سرو و ستاره بالای آن هم یادگار مهری هاست،
همچنین گفته میشود وقتی میتراییسم از تمدن ایران باستان در جهان گسترش یافت،در روم وبسیاری از کشورهای اروپایی ،روز 21 دسامبر ( 30 آذر )  به عنوان تولد میترا جشن گرفته میشد.ولی پس از قرن چهارم میلادی در پی اشتباهی که در محاسبه روز کبیسه رخ داد . این روز به 25 دسامبر انتقال یافت.
 

آیین شب یلدا یا شب چله 

صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد . پدربزرگها و مادر بزرگها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن سوی برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند .
برگزاری مراسم یلدا ، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندادن و دوستان نزدیک محدود میشود .
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. 
فال حافظ و شاهنامه خوانی
یکی دیگر از رسم های شب یلدا، «فال حافظ گرفتن»  است اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است.
 شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.
  

منبعwww.koodakan.org

حلا تو بگو دوست خوبم برای شب یلدا چه فکری داری؟ میخوای چیکار کنی؟ کجا بری؟ اصلا دوست داری کجا و پیش کی باشی؟ 

نظرت رو بده تا تو وبلاگ بذارم.. 

 

                   عمرتون مثل شب یلدا طولانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی  


نظرات 20 + ارسال نظر
اعظم 26 آذر 1387 ساعت 20:18 http://www.mariya.blogfa.com

سلام امیدوارم که شب یلدای ما در خوابگاه خوب بکذرد
ممنونم که خبرم کردی

محمد 27 آذر 1387 ساعت 00:33 http://www.iransport.blogsky.com

سلام خسته نباشید مطالب مفیدی بود مرسی.راستی ببخشید من امروز متوجه شدم تولدت مبارک

خواهش میکنم ..ممنونم تولد تو هم مبارک

shabah 27 آذر 1387 ساعت 11:01 http://www.destroy.blogfa.com


...هیچکس من تا جون دارم عاشقتم

توی خواب تو حتی با منی
اگه بیدار شم می شم آدم آهنی

تو قول داده بودی که مث فرشته ها نشی
از این می ترسیدم که یه وقت پیش خدا نری

ولی رفتی و من موندم مو بی قراری
تو قول داده بودی که تنهام نمی ذاری

نمی دونی تو رفتی و دارم می میرم
بین حصار ناز چشمات مث یه اشک اسیرم

لحظه ی رفتن تو لحظه ی مرگه ماهه
دلم داره می میره تو حسرت یه آهه

رفتی به من نگفتی بدون تو می میرم
بی تو عذاب می بینم با اینکه بی گناهم

رفتی ولی نگفتی چشات میفته به یادم
خدا برس به دادم ای خدا برس به دادم

رفتی ولی نگفتی تو هم آخه آدمی
همیشه تو مبهمی مثل آدم آهنی!

رفتی آخه نگفتی می ری واسه همیشه
این قلب عاشق من بی تو آدم نمی شه

رفتی کجا از اینجا، بی تو چراغ دریا
تو حسرت یه آهه مونده غریب و تنها

رفتی ولی به یاد قصه ی تو می مونم
با اینکه خیلی خستم هی از چشات می خونم

انقده من می خونم تا بدمنی اسیرم
بون تو چی می شه من که دارم می رم

می خوام بگم خدافظ شکست مداد سیاهم
دلش برام می سوزه می دونه بی گناهم

باشه برو از اینجا، نمی گیرم بهونه
چقدر می خوامت،فقط خدا می دونه


عیدت مبارک


سلام دوستم

با دریا

دریا را گفتم :می خواهم با تو باشم ، از تو باشم

گفت : خواستن کافی نیست --- گفتم : بیاموز !

گفت : آموختنی نیست . --- گفتم : آیا با تو راهی هست ؟

گفت : آری جاری شو ! --- گفتم : جامدم .

گفت : آب شو ! --- گفتم : چگونه ؟

گفت : عاشقی ؟! --- گفتم : آری .

گفت : پس آبی . --- گفتم : راکدم .

گفت : پس با عاشقی بیگانه ای ، از من دور شو . موجی زد سهمگین ...

صدایم کردو گفت : اگر آب نیستی ، خاک باش تا با من باشی ، تا با تو باشم ،

تا در تو باشم

یلدا 28 آذر 1387 ساعت 18:34 http://hklovekahoo.blogfa.com

سلام بچه ها

خیلی وقت من اینورا نبودم نههههههههههه ولی اومدممممممممممممممممم

عید غدیرتون مبارک تعطیلات خوش بگذررررره[بوسه][قلب]

میدونی چه خبره شب یلدا نزدیک یعنی چی یعنی تولد یلدا خانومممممممه

من به خاطر تعطلات زوددتر جشن تولدمو تو وبم گرفتم

بیا که خوشحالم کنی

راستی عزیزم میبینی که بلاگفا کد گذاشته خبر داد آپا خیلی سخت شده
پس یا منو تو دوستانت قرار بده و این ایدی هم آپ کن که هر موقع اپ کردم خبرت کنم
up_hklovekahoo

فدای تو
فعلا[قلب][بوسه]

سلام عزیزم.
من شما رو با چه اسمی لینک کنم؟
شما هم منو با اسم >>>~ انعکاس آب ~<<

آرش 29 آذر 1387 ساعت 00:26 http://www.setarehbaran.blogfa.com

امیدوارم این شب یلدا به همه خوش بگذره چه دارا چه ندار.

........*[گل] ........*[گل] ........*[قلب] ........*[قلب] ........*[گل] ........*[گل]


*[گل] سلاااااااااااااااااااااااام *[گل]

*[گل] خوبــــــــــی دوست عزیز *[گل]

[گل]*......آپـــــــــــــــــــــــــــم........*[گل]

........*[گل]مـــــــنتظــــر حضـــــور قشـــــــنگت میبـــــــاشــــــــم........*[گل]


........*[گل] ........*[گل] ........*[قلب] ........*[قلب] ........*[گل] ........*[گل]

sepideh 29 آذر 1387 ساعت 22:11 http://deltange-naseria.blogsky.com



دو سال گذشت و ناصر نیست ...

سلام یلداتون مبارک !!! البته پیش پیش بهم سر بزنید

مریم 30 آذر 1387 ساعت 00:29 http://maryvip.persianblog.ir

سلام دوست من
میشه این آهنگ وبلاگتون رو برام بفرستی ممنون میشم

سلام دوست من

از طریق این لینک می تونی دانلودش کنی

http://music-pars.org/MuSicParS/Shadmehr.Aghili.Taghdir/Shadmehr.Aghili.Taghdir.k64.mp3


[گل]---.•:*¨`*:•. .•:*¨`*:•.[گل][گل].•:*¨`*:•. .•:*¨`*:•.---[گل]


ســــــــلام دوســـت عــــزیــــز خــــــوبی؟[گل]

۝وبـــــلاگ فریـــــــــاد عشـــق بـــا موضـــوع تــــولــــد بــه روز شـــد۝

منتــــــظر حضـــــــور پرمهـــــــرتم[گل]

[گل]---.•:*¨`*:•. .•:*¨`*:•.[گل][گل].•:*¨`*:•. .•:*¨`*:•.---[گل]

سلام

تو هم وبلاگ فوق العاده ای داری.

عشقت تو وبلاگ به چشم می خوره.

بازم بهم سر بزن خوشحالم می کنی.

مهدی 30 آذر 1387 ساعت 16:20 http://www.mkhodaei.blogfa.com

سلام
وبلاگ جالبی داری ولی اسم وبلاگت جالبتره
شب یلدات مبارک
اگه مایلی تبادل لینک کنیم
پس خبرش رو به من بده
منتظرتم در وبلاگ
فرصت بی تکرار

دوست گرامی سلام .
با تبادل لینک موافقم. بگید با چه اسمی لینک کنم؟
ممنونم.اسم وبلاگ شما هم زیباست..

مهدی 1 دی 1387 ساعت 08:29 http://www.mkhodaei.blogfa.com

سلام ممنون که به وبلاگم سرزدی
وبلاگ من رو با نام فرصت بی تکرار لینک کن
من هم وبلاگ شما رو با نام انعکاس آب لینک می کنم .
مرسی

غریبه 2 دی 1387 ساعت 11:36

سلام
ممنونم که بهم سر زدی
شاهزاده کوچولو پس از مدتها امروز منتظر شماست[گل]
شب یلدای شما هم مبارک
از اطلاعاتی که در این باره نوشتی هم ممنون خیلی جالب بودند.
راستی جادوگر رو دنبال می کنی هنوز ؟

سلام .
ممنون از اظهار لطفت.حتمآ سر میزنم.اگر فرصت کنم وبلاگ جادوگر و وبلاگ خودت رو دنبال میکنم (با کمال میل) ولی این چند روزه خیلی گرفتارم عزیزم ولی در اولین فرصت میام...

دریا 2 دی 1387 ساعت 20:55 http://www.daryaa.blogsky.com

سلام


موفق باشی

سلام
ممنون از که بهمون سر زدی(ببخشید که دیر خدمتتون رسیدم)


روزگارتان شیرین

بهاران 3 دی 1387 ساعت 08:12 http://chalesh.blogsky.com

سلام...خوبین؟ ممنون که بهم سر زدین...
با تبادل لینک موافقم و نام وبلاگتون در فهرست روزانه هام
قرار گرفته ...

ممنونم عزیزم.شما هم وبلاگتون به جمع دوستانم پیوست.
شاد باشی و موفق.

پرویز 3 دی 1387 ساعت 23:48

امدم یه خبر خوب بت بدم
گیمز گرید باز شد
با همان ایدی وارد شو
اسم جدید سایت برای دانلود
www.gridgammon.com

خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوش خـــــــــــــــــــــــــــــــــــبر باشی همیشه.
ممنونم.!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد